Varje månad uppmärksammar vi någon av våra butiker som bjuder på någonting extra. I december ligger fokus på vår webbshop.
I vår webbshop säljs varor som med fördel kan nå en större publik och potentiellt generera mer pengar till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Häng med bakom kulisserna och läs mer om hur det går till när teamet i webbshopen hanterar, fotograferar och publicerar alla 1000 unika auktioner varje vecka.
I källaren under Myrornas uppskattade butik i
Ropsten i Stockholm pågår arbetet med en helt annan butik. Här driver Charlotte Lidman, e-handelschef på Myrorna, en löpande band-verksamhet som växt sig större för varje år sedan starten 2018.
– Varje fredag ska alla varor vara fotograferade, alla annonser färdigpublicerade, paketen från förra veckans annonser skickade och vi ska ha packat upp varorna för nästa vecka, säger Charlotte Lidman.
Hur fungerar webbshopen?
– Våra produktionsanläggningar, som sorterar allt vi får in, skickar ett sortiment till oss varje vecka. När vi tagit emot dem fotograferar vi varorna. Varje fredag lägger vi upp cirka 1000 annonser på Tradera, som ligger uppe i nio dagar.
Vilka varor hamnar i webbshopen?
– De som med fördel kan nå en större publik. Våra medarbetare i sorteringen är väldigt kunniga och har bra koll på marknaden. Vi försöker hitta segment med saker som kanske är mer samlarsaker, till exempel frimärken eller mynt. Vissa varor kan vara bra att marknaden sätter ett pris på.
Vad har gått för mest?
– Utropspriset är alltid 1 krona, vilket gör att i princip allting säljs. Det handlar om utbud och efterfrågan. Vissa saker kan dra iväg. För ett tag sedan gick en skål för över 16 000 kronor. Tidigare har vi sålt en porfyrask för 25 000 kr, en diamantring för över 20 000 kronor och en koffert från Goyard för 19 500 kr.
Har ni stamkunder, precis som en fysisk butik?
– Ja, ganska många. En del har hängt med jättelänge. Men vi möter också de personer som handlar för första gången. Vi har mycket mejlkontakt med många kunder, mejlkorgen är full varje morgon. Det kan vara allt från ”när skickar ni min vas?” till att folk vill berätta om det vi har lagt ut. Många vill dela med sig av sin kunskap och ibland tar vi hjälp av det i beskrivningen.
Berätta om en upplevelse du aldrig glömmer!
– Någon köpte nyligen silverbestick och skickade sedan en bild till oss när hon putsat upp dem, för att visa hur fint det blev. Så trevligt! Konstnären Francois Portins tavlor som lämnades in till oss är också ett roligt
minne. Vi diskuterade om vi skulle lägga upp konstsamlingen i webshopen men kom fram till att sälja tavlorna genom Craaford auktionshus. De gick sedan för över en halv miljon kronor. I ett sådant läge är det bättre att hitta en ännu mer specifik marknad, säger Charlotte Lidman.
Besök vår webbshop och följ vårt konto @myrorna på Instagram för utvalda guldkorn varje vecka!