FAQ om Myrorna.

Här hittar du de vanligaste frågorna om Myrorna.


Vart går Myrornas överskott?
Vårt ekonomiska överskott går Frälsningsarméns arbete för människor som lever i utsatthet i Sverige. Här kan du läsa mer om vad det innebär.

Vad består Myrornas sortiment av?
Hela vårt sortiment består av sådant som skänkts till oss, mestadels från privatpersoner men även från företag. Vi sorterar och värderar allt som lämnas in till oss för att kunna erbjuda ett attraktivt och aktuellt sortiment i våra butiker och i vår webbshop.

Hur mycket samlar Myrorna in?
Vi hanterar cirka 30 ton kläder och inredning varje dag. Vi har tre stora sorteringsanläggningar och ett antal mindre sorteringar i anslutning till vissa av våra butiker. Här kan du läsa mer hur vi hanterar det som lämnas in.

Hur gör man om man vill skänka något till Myrorna?
Man kan lämna in saker i våra butiker eller boka en gratis hämtning av Myrornabilen. Vi har även insamling via utvalda samarbetspartners som kommuner, bostadsbolag och kommersiella företag och finns även på vissa återvinningsstationer och återvinningscentraler. Alla våra inlämningsplatser hittar du här.

Vad kan jag lämna in hos Myrorna?
Vi tar emot hela och rena kläder, textilier, prylar och möbler. Tänk att sakerna du lämnar in ska vara i ett sådant skick att någon annan vill köpa dem. Vad skulle du vilja köpa hos Myrorna? Läs mer om vad vi tar emot här.

Varför ska jag skänka saker till Myrorna?
När du lämnar in saker till oss gör du inte bara skillnad för miljön, du bidrar faktiskt till att förändra någons liv. Eftersom det ekonomiska överskottet från vår försäljning går till Frälsningsarméns arbete för människor i utsatthet bidrar det du lämnar in till exempelvis mat på bordet för barnfamiljer som kämpar ekonomiskt i Sverige. Läs mer om vad du bidrar till genom att skänka dina saker till oss här.

Varför tar ni inte emot vissa saker jag vill skänka?
Vi tar inte emot smutsiga, utslitna eller trasiga kläder, prylar eller möbler eftersom vi inte kan sälja dem i våra butiker. De blir i stället en kostnad för oss, för sorterings- och avfallshantering. Att hantera skräp som lämnas in till oss innebär tyvärr en stor kostnad varje år, pengar som i stället hade kunnat gå till människor i utsatthet! Ibland behöver vi även tacka nej till saker på grund av platsbrist eller för låg efterfrågan. Läs mer om vad vi inte tar emot här.

Varför tvättar Myrorna inte kläderna innan de hamnar i butik?
Att tvätta all textil vi får in årligen, ca 5200 ton, skulle kräva mycket resurser, både vad gäller belastning på miljön och kostnader för plats och personal. Vi uppmuntrar i stället dig som vill skänka saker till oss att tvätta plaggen innan de lämnas in.

Har Myrorna öppet på helgerna?
Ja, alla våra butiker har öppet både lördag och söndag och vår webbshop är öppen dygnet runt.

Har Myrorna öppet köp?
Ja, vi erbjuder 30 dagars öppet köp i alla våra butiker utom i vår outlet i Botkyrka.

Tar Myrorna emot kontakter?
Vi tar inte emot kontanter i alla butiker, dels eftersom det är en kostnad för oss att hantera och en säkerhetsrisk för personalen. Du kan alltid betala med kort eller Swish! Vi tar fortfarande emot kontanter på Myrorna Fridhemsplan, Myrorna Skärholmen, Myrorna Borås, Myrorna Malmö Ystadvägen, Myrorna Malmö centrum, Myrorna Outlet och Myrorna Västerås.

Hamnar alla designplagg i speciella Myrorna-butiker?

Nej, vi fördelar kläderna så att varje butik och webbshoppen får en bra mix av baskläder och mode.

Hur värderar ni vinylskivor?
Våra vinylskivor värderas i enlighet med Discogs värderingsskala.

Varför är Myrorna dyrare än t ex en loppis?
Vårt mål är att hjälpa människor som lever i utsatthet i Sverige. Det gör vi genom att generera ett så stort ekonomiskt överskott vi kan varje år till Frälsningsarméns sociala arbete. För att kunna erbjuda ett brett och attraktivt second hand-sortiment tillkommer det kostnader för att få ut skänkta varor till försäljning. Allt ifrån att tömma insamlingsboxar, transportera, sortera, prismärka, distribuera till butik, skylta och sälja. Det är också en kostnad att ha butiker med centrala lägen som kan ha öppet sju dagar i veckan och vi har ca 450 medarbetare med trygga anställningar, marknadsmässiga löner och kollektivavtal. Myrorna drivs utan statliga bidrag. Därför kan vi inte vara lika billiga som till exempel loppisar eller second hand-butiker som drivs volontärt. Här kan du läsa mer om hur vår verksamhet drivs.

Vad är det för skillnad mellan återanvändning och återvinning?
Second hand är återanvändning. Genom att använda någonting flera gånger sparar du på jordens resurser. När det inte längre går att återanvända så återvinns i bästa fall materialet, vilket gör att till exempel en PET-flaska kan bli en fleecetröja.

Vad är downcycling och upcycling?
Downcycling och upcycling är två begrepp inom återvinning. Downcycling innebär att en trasig tröja blir exempelvis stoppning i möbler, putstrasor eller isolering. Upcycling innebär att man gör en ny tråd av begagnade textilfibrer. Det skulle kunna innebära att en trasig tröja bryts ned och sedan blir en likvärdig men hel tröja igen. Tekniken befinner sig fortfarande i forskningsstadiet och är ännu inte möjlig i större omfattning.

Varför kan inte allt återanvändas eller återvinnas i Sverige?
Vi på Myrorna ser en enorm potential och ökad efterfrågan på second hand-produkter i Sverige. För tillfället är dock inflödet av textil tyvärr större än efterfrågan, vilket till stor del har att göra med dagens stora överproduktion av kläder. Det finns helt enkelt inte marknad och kapacitet att ta hand om allt det som människor inte får plats med i sina garderober.

Hur mycket av det som Myrorna samlar in tas om hand i Sverige?
I Sverige samlar Myrorna in cirka 5200 ton textil per år som sedan sorteras, kategoriseras och värderas på våra sorteringsanläggningar. Vårt mål är att all textil vi samlar in ska hanteras så långt upp i avfallshierarkin som möjligt – det vill säga återanvändas och återvinnas – och att så mycket som möjligt av den textilen som lämnas in ska säljas i våra butiker i Sverige och i vår webbshop. Hur mycket av det som lämnas in som säljs årligen finns att läsa i vår hållbarhetsrapport.

Vad händer med det som inte kan säljas i Myrornas butiker?
Det som vi får in som inte kan säljas vidare här i Sverige går på export utomlands. Försäljningen utomlands sköts tillsammans med vårt exportbolag, Fretex International, som vi äger tillsammans med vår norska motsvarighet, Fretex. Myrornas mål är att exportera så lite som möjligt, för att bidra till ökad återanvändning i Sverige, och för att främja konkurrenskraftig återvinningsindustri för textil i Sverige.

Hur säkerställer Myrorna att de varor som går på export hanteras på ett miljömässigt och etiskt sätt?
Under 2000-talet lanserade Myrorna, som första aktör inom branschen, en egen uppförandekod gentemot våra leverantörer. Den ska säkerställa att saker som lämnas i till oss hanteras korrekt även när de säljs på utlandsmarknaden. Några av de viktigaste punkterna i den är maximering av återanvändning och minimering av förbränning, säker hantering av farligt avfall, arbetsmiljöfrågor såsom löner och diskriminering, säker och miljömässig transport samt sund affärsmässighet och transparens. För att säkerställa att detta efterlevs av våra kunder har vi revisioner varje år. Här kan du läsa vår Code of Conduct.

Var kan jag läsa mer om Myrornas verksamhet, insamling och hållbarhetsarbete?
Under Om Myrorna kan du läsa mer om vår organisation och hur alla delar av vår verksamhet fungerar. I Myrornas hållbarhetsrapport redovisar vi bland annat hur mycket vi samlar in, hur stor del av det insamlade som stannar i Sverige respektive går på export och hur stort vårt ekonomiska överskott till Frälsningsarméns sociala arbete är, år för år.

Vanliga frågor om köp i Myrornas webbshop