Den genomsnittlige svensken har garderoben full med kläder som inte används, men handlar ändå 50 nya plagg varje år. Siffror från Myrornas undersökning visar däremot att svenskarna vill handla mer hållbart, och skänka mer. Vår miljöpåverkan hänger tydligt samman med hur vi konsumerar. Med tanke på hur mycket nytt vi köper per år, är en omställning till en mer hållbar modekonsumtion en viktig fråga för vårt klimat. Och faktum är att 1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer och nästan lika många anger att de också vill skänka mer.
Artikeln bygger på en undersökning som gjordes 2017.
– Idag handlar svensken 12,5 kilo nyproducerade kläder per år, och 0,9 kilo second hand-plagg. Glappet är för stort, men om 1,2 miljoner personer faktiskt valde återanvänt framför nytt lite oftare skulle de siffrorna se helt annorlunda ut! Om konsumenterna köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand kommande året, skulle det innebära att vi sparade 8100 liter rent vatten per person. Om man multiplicerar det med 1,2 miljoner personer så blir verkligen effekten av en ganska liten förändring, väldigt stor!
Garderoben är full – men få rensar
Hur ser det ut när det kommer till att tillvarata befintliga resurser? På frågan om hur stor andel av kläderna i garderoben som man har använt det senaste året anger 7 av 10 svenskar att de bara använder hälften – eller mindre. Trots att garderoben är full av kläder som inte används, så rensar vi knappt. 7 av 10 sorterar ur sin garderob en gång om året eller mer sällan. Dessutom säger 1 av 5 svenskar att de slänger kläderna de rensat ut.
– Vi vet att det slängs mycket i soporna, närmare bestämt 7,5 kilo textil per person och år. Trots det är det nedslående att se att så många faktiskt kastar kläder. 1 av 5! Det är helt klart undersökningens tråkigaste siffra. Vi vet dessutom att väldigt mycket av det som kastas skulle gå att återanvända, istället för att brännas. Det är en stor samhällsutmaning, som vi på Myrorna och våra kollegor i branschen kan hjälpa till att lösa genom ökad återanvändning.
Den sociala nyttan är viktig.
Att göra gott sporrar konsumenterna. 4 av 10 svenskar handlar second hand för att värna om miljön och för 3 av 10 är det viljan att agera medmänskligt som motiverar dem till att handla återanvända prylar och kläder. 3 av 5 anger att det viktigt att vinsten från det man skänker går till välgörenhetsorganisationer.
– Den självklara följdfrågan på alla insikter handlar om vad som krävs för att nudga svensken till ett nytt hållbart beteende. Är det innovationer, psykologisk kunskap, tydliga budskap eller skarpa incitament som behövs? När vi presenterar hela undersökningen vid vårt seminarium under Almedalsveckan diskuterar vi just den frågan tillsammans med branschens skarpaste hjärnor. Framtiden hänger på att vi lyckas ställa om till ett cirkulärt samhälle.
*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-8 maj 2017 har sammanlagt 1061 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.