Enligt en ny undersökning vill 1,2 milj. svenskar återanvända mer. Hur använder vi psykologisk kunskap för att skapa incitament och affärsmodeller som möjliggör hållbar konsumtion? Om vi lyckas, hur knuffar vi då de 1,2 milj. svenskarna till ett nytt beteende som är viktigt för en cirkulär ekonomi? Välkommen till Myrornas seminarium på Almedalsveckan i Visby.
Idag handlar svensken 0,9 kilo secondhandplagg jämfört med 12,5 kilo nya samt slänger 7,5 kilo i soptunnan. En tydligt ohållbar ekvation! Hur kan innovationer, psykologiska insikter och cirkulära målsättningar hjälpa svenskarna på vägen till en mer hållbar konsumtion? Under seminariet släpper Myrorna färska siffror som pekar på en förändringsbenägenhet med stor potential; 1,2 miljoner svenskar vill ändra sitt konsumtionsbeteende. Att använda det som redan finns är en nyckelfaktor för den som vill agera hållbart. Myrorna berättar under seminariet om det innovativa projektet RE:Use Kit, där vi tillsammans med Beteendelabbet tar psykologi till hjälp för att få fler att börja använda sina kläder i garderoben.
Moderator:
Sigrid Barnekow, Programchef Mistra Future Fashion
Medverkande:
Emma Enebog, Hållbarhets- och Affärsutvecklingschef, Myrorna
Susanne Sweet, Associate Professor Handelshögskolan i Sthlm and Research platform manager, Mistra Center for sustainable markets
Sara Winroth, Hållbarhetschef, Lindex Group
Ida Lemoine, VD och grundare, Beteendelabbet
Seminariumet äger rum på Clarion Hotel Wisby, källaren, Strandgatan 6.
den 4 juli klockan 9.30-10.15