I denna serie får du hänga med bakom kulisserna på Myrorna och träffa några av våra anställda. Turen har kommit till Jean Bosco, som brinner för att hjälpa kunder att hitta sin personliga och hållbara stil.
Jean Bosco älskar människor, mode och second hand. Han har arbetat som butikssäljare på Myrorna i fyra år och jobbar i butiken på Järntorget i Göteborg. Ett par gånger har han fått erbjudande om jobb inom fast fashion-industrin men varje gång blir svaret ett blankt nej.
– Jag kan inte tänka mig att jobba med någonting annat. Här får jag träffa människor varje dag och hjälpa dem att hitta sin stil. Det här är min passion. Överskottet av försäljningen går dessutom till Frälsningsarméns sociala arbete. Myrorna är en jättefin plats att jobba på, säger Jean Bosco.Vilka är dina arbetsuppgifter?
– Jag presenterar mig som ”personal shopper”. Det jag tycker bäst om är att hjälpa folk. Människor skriver till mig på Instagram och frågar om hjälp, och jag säger ”kom in, jag är i butiken och kan hjälpa dig”. Jag är ärlig och visar vad de kan prova tillsammans med vad. Vi pratar också om kvalitet. De blir ofta väldigt nöjda och tacksamma.Har du något exempel?
– Förra veckan träffade jag en tjej från London. Hon hade hittat en gammal väska som hade en liten defekt. Därför var priset lågt. Jag visade hur hon kunde fixa den, det var jätteenkelt. Hon ropade sedan på sin kille och sa ”jag har hittat någon som kan hjälpa dig att fixa din stil!”. De gick härifrån väldigt nöjda.
Vilka typer av kunder möter du?
– Jag skulle säga att det finns tre typer av kunder. De som shoppar second hand för att det är billigt, de som gör det för att det är bra för miljön och samlarna.Vad har du för generella tips till kunder som vill hitta sin hållbara stil?
– Kom in i butiken, prova och våga fråga. Om du är ute efter någonting speciellt så hjälper vi gärna dig. Titta noga på skicket på plagget under armarna och vid kragen. Priset är alltid satt i förhållande till skicket. Folk som jobbar med prismärkning på Myrorna är väldigt duktiga. De vet precis vad de gör.
Vilken är din viktigaste uppgift som butikssäljare på Myrorna?
– Att kunden ska komma tillbaka. Jag vill att de sprider ordet, berättar om vår fina butik för kompisar som berättar om den för andra kompisar. Det är mitt mål, säger Jean Bosco.Följ vårt konto @myrorna på Instagram för att ta del av fler inspirerande historier, samarbeten och daglig inspiration. Vi ses!