I Malmö driver Frälsningsarmén ett särskilt program för att motverka mobbning. Barn och föräldrar lär sig Brasiliansk Jiu jitsu och samtalar kring hur man förebygger och hanterar mobbning. Totalt har ungefär 60 familjer med barn mellan fyra och tolv år deltagit i kursen, alla med olika livssituationer och bakgrunder.
Det var för sju år sedan som Marcus Andersson och Patrik Olterman drog igång projektet mot mobbning i Malmö. De var ungdomsledare respektive kårledare i Malmö då. Både Marcus Andersson och Patrik Olterman har själva blivit mobbade tidigare i livet. Båda har även sysslat med kampsport som för dem blev ett verktyg att hantera utsattheten. När deras egna barn började träna judo på en klubb tyckte deras pappor att stämningen inte var särskilt god mellan de tränande. Därför beslutade de sig för att starta upp det initiativ som kallas ”Bullyproof” eller ”Mobbsäker”. Konceptet har funnits länge i USA och Brasilien och har tagits fram av socialarbetare och lärare i ett samarbete med kampsportare. Verksamheten startades på Frälsningsarméns kårer i Limhamn och Malmö. – Det växte enormt fort från en grupp på sex personer till två grupper per kväll tre dagar i veckan, säger Marcus Andersson.
– Eftersom barnen tränar med sina föräldrar så lär de sig teknikerna mot någon som är större och starkare. Brasiliansk jiu jitsu handlar om att krama om, lägga ned och hålla fast den andra personen utan att använda sparkar och slag som kan skada, säger Marcus Andersson. Barnen får lära sig att undvika våld men också hur de skyddar sig om mobbningen tar sig i uttryck fysiskt, fortsätter han.
Varje lektion handlar också om att prata med varandra om värderingar och regler kring hur teknikerna får användas. Det blir även samtal som ska förebygga att barn börjar mobba någon, som vikten av att vara en bra kompis. Barnen får även jobba mycket med sitt självförtroende, bland annat genom att öva sig i att prata inför varandra, till en början bara att säga sitt namn. Efter varje lektion får de även ge beröm till någon av kamraterna, genom att exempelvis påpeka att någon lärt sig ett moment snabbt. Alla ska lära sig att lyssna på en person i taget och den som pratar ska känna att den blir lyssnad på.
– Vi har sett gång på gång hur den lilla tysta flickan, som i början knappt vågade säga sitt namn, efter ett antal lektioner pratar och tar för sig och ger positiv feedback till de andra, säger Marcus Andersson.